Sezon wakacyjny to dla wielu osób okres wzmożonej pracy, ale i jednocześnie największego zysku. Pracy sezonowej przy zbieraniu owoców, w restauracjach czy ośrodkach turystycznych nie brakuje. Szczególnie dużym zainteresowaniem letnie zatrudnieniu cieszy się wśród młodzieży i studentów, którzy w innym terminie pracować nie mogą. Jednak zdecydowanie największe zapotrzebowanie na pracowników latem jest w branży turystycznej. Każdy marzy o odpoczynku na słonecznej plaży, dlatego od czerwca do końca sierpnia, a nawet września, kwitnie sezonowy wynajem mieszkań.
Rezerwacja lokalu na okres wakacji czasami potrzebna jest już w marcu. Szczególnie oblegane mieszkania, znajdujące się w pobliżu morza, jeziora czy atrakcyjni turystycznych, wynajmuje się bardzo łatwo. Jednak, mając świadomość beztroski podczas urlopu, istnieje duży ryzyko zniszczenia lokalu. Jak zatem bezpiecznie wynająć kwaterę, by po każdym lokatorze nie był niezbędny remont?
Pomalowanie ścian, wymiana mebli czy naprawa drzwi to duże koszty, który mogą przewyższyć zyski z najmu. W takim wypadku dobrym rozwiązaniem będzie ubezpieczenie lokalu. Dostępnych jest kilka rodzajów ubezpieczenia, w których prócz standardowych opcji jak: zalanie lub pożar, można dopisać kradzież bądź dewastację. Pamiętać trzeba, że firmy ubezpieczeniowe mogą wymagać spełnienia pewnych warunków, np. zamontowania krat w oknach lub wymiany zamków na antywłamaniowe. Dzięki odpowiedniemu ubezpieczeniu można spać spokojne bez obawy o szkody, jakie może wyrządzić turysta.
Ubezpieczenie to jednak nie wszystko. Warto z wynajmującym podpisać umowę, w której zawarte będą zasady najmu, co pozwoli wyegzekwować należność za pobyt oraz ewentualne uszkodzenia mienia. Umowa powinna być sporządzona w dwóch egzemplarzach, dla każdej ze stron, wraz z dołączonymi zdjęciami mieszkania. A mając dane osobowe najemców nieprzestrzeganie ciszy nocnej oraz inne niepożądane zachowania zostaną szybko ukrócone przez stróżów prawa.
Niezbyt mile widziana przez turystów, ale skuteczna jest kucja. Wpłacając na wstępie ustaloną kwotę na ewentualne pokrycie kosztów napraw, wynajmujący z większą rozwagą korzysta z udostępnionych mu sprzętów i mebli. Urlop mija szybko i wiele rzeczy może się zdarzyć, szczególnie gdy w mieszkaniu są dzieci lub zwierzęta. Nieuczciwy lokator może chcieć ukryć pomalowaną mazakami ścianę lub zadrapaną tapicerkę, gdy wie, że żaden zwrot go nie czeka po zakończeniu umowy najmu.
Wynajmując mieszkanie turystom dobrze jest subtelnie kontrolować, co się w nim dzieje. Wystarczy telefon z pytaniem: czy niczego w mieszkaniu nie brakuje? A można dowiedzieć się, jak lokator reaguje – nerwowo czy przyjaźnie. Taka krótka rozmowa może nakierować, czy warto dokładnie obejrzeć mieszkanie lub zapytać sąsiadów, co działo się w ostatnim czasie. Wynajem mieszkania to dodatkowy dochód, o który trzeba dbać, z dystansem podchodząc do urlopowiczów, którzy będąc na wakacjach, zapominają, że muszą zaakceptować reguły właściciela nieruchomości.
Dodaj komentarz