Realizacja programu Mieszkanie Plus niezgodna z oczekiwaniami

0 63

Najwyższa Izba Kontroli w swoim najnowszym raporcie dotyczącym realizacji postanowień flagowego programu rządu Prawa i Sprawiedliwości, Mieszkanie Plus, ujawnia, że po niemal 6 latach jego trwania nie okazał się on zapowiadanym lekarstwem na deficyt mieszkaniowy w Polsce, który według danych w 2019 r. wynosił 641 tys. lokali, co oznacza, że ok. 1,9 mln Polaków nie zamieszkuje samodzielnie. Wręcz przeciwnie, ze 100 tys. zaplanowanych mieszkań do użytku oddano jedynie 15 tys., a 20,5 tys. jest w budowie. Wynika z tego, że założenia projektu zostały zrealizowane w zaledwie 2%.

Z raportu jasno wynika, że w ciągu ostatnich 8 lat udział lokali z przeznaczeniem dla osób o przeciętnych i niskich dochodach wynosił zaledwie 2,5% nowych zasobów mieszkaniowych. Niewiele wnosząca do poprawy sytuacji liczba, a to dodatkowo w świetle pogłębiającego się kryzysu mieszkaniowego w Polsce. Liczba osób deklarująca problemy mieszkaniowe wzrosła z 44% w 2018 r. do 63% zaledwie 2 lata później.  Narodowy Program Mieszkaniowy zakładał wyeliminowanie kolejki do mieszkań komunalnych najpóźniej do 2030 r. Aby plan ten mógł zostać zrealizowany, do użytku powinno zostać przekazane ponad 136 tys. lokali. Wynika z tego, że rocznie wymagałoby to wybudowania minimum 13,6 tys. mieszkań w ramach społecznego budownictwa czynszowego. Tymczasem mniej więcej tyle lokali powstało w czasie całego, kilkuletniego trwania programu Mieszkanie Plus.

Specjaliści podkreślają, że od początku był to ryzykowny projekt, a to za sprawą bardzo niskich kosztów budowy, wyliczonych na 3 tys. zł za m kw., które skutecznie zniechęciły deweloperów do podjęcia się jego realizacji. Audyt wskazuje dodatkowo szereg powodów mających wpływ na niską efektywność programu Mieszkanie Plus. Głównie chodzi o brak skutecznych i spójnych rozwiązań prawnych oraz powolność we wdrażaniu aktów wykonawczych. Ponadto kolejne inicjatywy legislacyjne, podejmowane w celu usprawnienia funkcjonowania programu, nie obejmowały skomplikowanych rozwiązań mających na celu zwiększenie podaży gruntów skarbu Państwa z przeznaczeniem ich na cele mieszkaniowe. Miało to negatywne przełożenie na dostępność mieszkań dla osób o umiarkowanych dochodach. Również powołany do życia we wrześniu 2017 r. Krajowy Zasób Nieruchomości, któremu powierzono zadanie przejmowania i zarządzania nieruchomościami Skarbu Państwa, a głównie przeznaczania gruntów pod budownictwo mieszkaniowe, został oceniony jako nieposiadający odpowiednich narzędzi prawnych i finansowych. W efekcie dopiero nowelizacja ustawy w 2019 r. pozwoliła, po blisko 3 latach operowania, na pierwsze przekazanie nieruchomości z Zasobu na realizację inwestycji mieszkaniowych.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany *