Moda na polskie wzornictwo retro

0 433

Od kilku lat obserwujemy wzrost popularności stylu lat 50. i 60 w wystroju wnętrz. Dzięki temu zaczęliśmy się uważniej przyglądać polskiemu wzornictwu z tamtych czasów.

Czasy PRL-u wielu z nas nie kojarzą się najlepiej – ciasne klitki w blokach z wielkiej płyty, a w nich wszędzie takie same meble, które kupowało się, bo akurat takie były w sklepach, a nie dlatego, że się podobały. Wszystkiego brakowało, więc estetyka miała znaczenie drugorzędne.

Ale tamte lata to nie tylko meblościanki na wysoki połysk. Stworzono wówczas wiele ciekawych projektów, z których część zyskała popularność, a niektóre pozostały tylko prototypami. W 1950 r. powstał Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Jego zadaniem było tworzenie nowych wzorów dla ówczesnej produkcji – niestety, tylko nieliczne z nich doczekały się realizacji (m.in. ze względu na małą dostępność odpowiednich surowców).

Krzesło “Muszelka”, projekt: Teresa Kruszewska, 1956

W projektach z tamtych czasów można zaobserwować kilka charakterystycznych cech. Typowe były miękkie, opływowe kształty, określane jako formy organiczne. Nowe tworzywa dawały niespotykane dotąd możliwości kształtowania. Wtedy również popularność zdobyły tkaniny drukowane w abstrakcyjne wzory.

Wzrost zainteresowania wzornictwem z tamtego okresu datuje się na okolice roku 2011. Wtedy w Muzeum Narodowym w Warszawie zorganizowano wystawę pt. „Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968”. W samej Warszawie wystawę obejrzało niemal 36 tys. osób (później można było ją oglądać także w innych miejscach w Polsce oraz w Holandii). Mogliśmy sobie przypomnieć, jakie przedmioty znajdowały się w mieszkaniach naszych rodziców i dziadków, ale także zobaczyć projekty, które nie weszły do masowej produkcji. Przekonaliśmy się, że oparły się one próbie czasu, są funkcjonalne i wyglądają zaskakująco nowocześnie – a przede wszystkim, że mogą się sprawdzić także we współczesnych wnętrzach.

Jakie projekty są dzisiaj szczególnie cenione? Przykładem jest fotel 366 projektu Józefa Mariana Chierowskiego. Ten charakterystyczny mebel o drewnianych nóżkach i poręczach był kiedyś wszechobecny. Nieco podobny, choć bardziej geometryczny jest fotel z zestawu R-1378 Janusza Różańskiego – ten projekt nigdy wcześniej nie był produkowany. Oba powstały w 1962 r. i obecnie są dostępne na rynku. Fotel Chierowskiego jest produkowany przez firmę 366 Concept, choć można też trafić na autentyczne egzemplarze z lat 60. po renowacji. Z kolei meble projektu Różańskiego są produkowane przez firmę Politura. Innym bardzo interesującym fotelem jest RM 58 projektu Romana Modzelewskiego, zrobiony z laminatu poliestrowo-szklanego. Jest on chyba najbardziej docenianym na świecie fotelem z tamtych czasów, choć nigdy nie był produkowany masowo. Obecnie jest produkowany pod marką Vzór.

Znana i ceniona jest również polska ceramika. W niektórych domach do dziś można znaleźć serwisy projektu Danuty Duszniak (Prometeusz, Kolumb), Józefa Września (Iza), Jana Sylwestra Drosta (Asteroid) czy Adama Sadulskiego (Agat, Nefryt). Na serwisach aukcyjnych osiągają one nieraz wysokie ceny.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany *