Condohotele – ile można zarobić?

0 254

Spośród inwestycji w nieruchomości jednym z najbardziej opłacalnych rozwiązań jest inwestowanie w condohotele. Można na nich zarobić nawet 8 proc. netto w skali roku.

Inwestycja w condohotel może przynieść nawet 8 proc. netto w skali roku. Oczywiście stopa zwrotu jest zależna od wielu czynników, należą do nich m.in. standard inwestycji, lokalizacja condohotelu, czy zdolności marketingowe operatora.

Adiasz/bigstockphoto.com

Czym są condohotele?

Condohotele to apartamenty, które inwestorzy prywatni wykupują na własność w obiektach hotelowych budowanych przez deweloperów w miejscowościach atrakcyjnych turystycznie. Operatorem zostaje albo deweloper, albo wybrana przez niego firma. Do obowiązków operatora należy serwis, obsługa gości, marketing i poszukiwania najemców. Ponosi on również koszty z tego tytułu. Zysk z najmu apartamentów operator i właściciel apartamentu dzielą między sobą zgodnie z ustaleniami. Apartamenty najczęściej są wynajmowane turystom w formie dzierżawy  lokalu i stałej opłaty dla właściciela lokalu. Z racji tego, że lokal należy do inwestora, może on również zajmować apartament w wybranym przez siebie czasie.

Podział zysków

Zazwyczaj stosowane są dwa sposoby rozliczeń między operatorem i inwestorem – z gwarantowaną stopą zwrotu lub pół na pół. W przypadku pierwszego rozwiązania właściciel uzyskuje stałą stopę zwrotu – niezależnie od obłożenia i kwoty zysku. Jednak zawsze gwarantowana stopa zwrotu jest znacznie wyższa od aktualnego oprocentowania lokat bankowych. Czasem operator uzależnia stopę zwrotu od długości trwania umowy, tak jak np. w przypadku inwestycji Gwiazda Morza. W pierwszym roku wysokość zwrotu wynosi 5,5% i co roku rośnie o pół procent, aż do maksymalnego poziomu 7% po czwartym roku. Zysk inwestora zależy w tym przypadku od negocjacji z operatorem i ustalonej stopy zwrotu.

Drugie rozwiązanie polega na zasadzie podziału zysku (utargu) po połowie pomiędzy inwestorem a operatorem i jest bezpośrednio uzależniony od obłożenia condohotelu. Gdy apartament stoi pusty – nie zarabia. Dlatego im atrakcyjnej zlokalizowana inwestycja, tym lepiej dla inwestora. Najlepiej, by była to lokalizacja o całorocznej atrakcyjności, gdyż sezonowość może zmniejszyć zyski. Dużo zależy też od umiejętności marketingowych operatora.

Co wpływa na zysk?

Aby obiekt był jak najbardziej rentowny, powinien znajdować się w atrakcyjnej lokalizacji. Pod tym względem najbardziej opłacalne są apartamenty położone nad Bałtykiem, w pobliżu popularnych szlaków górskich lub w atrakcyjnych turystycznie miastach, takich jak np. Kraków, czy Wrocław.

Inwestor powinien zwrócić uwagę także na wyposażenie apartamentu, które powinno być porównywalne z cztero- i pięciogwiazdkowymi hotelami i mieć sporo udogodnień dla gości, takich jak baseny, ośrodki SPA, sauny, centra konferencyjne czy restauracje. Na zysk wpłynie również widok na morze bądź góry, bowiem on również pomaga znaleźć najemców.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany *