Millenialsi zainteresowani najmem mieszkań

0 104

Millenialsi, czyli tzw. pokolenie Y, stanowią bardzo liczną grupę wśród najemców nieruchomości. W grupie tej mieszkań na wynajem poszukuje się częściej niż w innych grupach pokoleniowych.

Mianem pokolenia Y lub millenialsów określa się osoby urodzone w latach 80. i 90. XX wieku. Pierwszy raz nazwy tej użyto w roku 1993, a zamiennie stosuje się określenia np. pokolenie cyfrowe, pokolenie millenium, czy następna generacja. Dokładne wskazanie przedziału czasowego, w którym urodziły się osoby z pokolenia Y, bywa różne między poszczególnymi socjologami, jednak przedział ten mieści się między początkiem lat 80. a okolicami roku 2000.

Wynajem mieszkania

fot. VadimGuzhva/bigstockphoto.com

O generacji tej mówi się, że jest otwarta na nowe wyzwania, ale i zuchwała. Oswoiła nowe technologie i aktywnie z nich korzysta w codziennym życiu. Osoby te wiedzą, czego chcą, mają przy tym wyższe oczekiwania niż ich rodzice i dziadkowie. Dodatkowo charakteryzują się otwartością na nowości i świat, żyją w globalnej, cyfrowej wiosce, gdzie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez internetu. Mimo dużej pewności siebie, osobom takim zdarza się później opuszczać rodzinne gniazdo, co wynika z różnych czynników – oszczędności, ale i niechęci do wejścia w dorosłość. Pokolenie Y wychowało się w czasach wolnego rynku i postępującego rozwoju gospodarczego, mimo to coraz większą uwagę przykłada nie do rzeczy materialnych, ale do doświadczeń i jakości życia. Osoby te są dobrze wykształcone i chętne do dalszego rozwoju, jednak miewają również wygórowane oczekiwania wobec siebie, innych, czy pracy.

Millenialsi mają więc obecnie miedzy 19 a 39 lat i stanowią istotną grupę potencjalnych najemców. Jest to grupa aktywna społecznie i zawodowo, stawiająca pierwsze kroki w dorosłym i zawodowym życiu, albo często posiadająca już stabilną pozycję finansową, myśląca o założeniu lub powiększeniu rodziny.

Analizę trendów wśród tej grupy wiekowej przeprowadzili eksperci portalu Domiporta.pl. Bazowano przy tym na danych dotyczących rynku amerykańskiego, będącego jednym z największych rynków nieruchomości na świecie. Dane te pokazują, że pokolenie Y nie kupuje dużych domów, jak robią to osoby urodzone w latach 60. Millenialsi nie przykładają bowiem dużej wagi do stylu, w jakim nieruchomość wykonano, ani nawet do jej powierzchni. Liczą się dla nich inne udogodnienia – atrakcyjna lokalizacja. Stawiają również na minimalizm.

Ponadto osoby urodzone w ostatnich latach pokolenia millenium często nie posiadają jeszcze na tyle stabilnej sytuacji finansowej, aby myśleć o zakupie własnego mieszkania. Są również otwarte na zmiany i rozwój, ważna jest więc dla nich mobilność. Zakup nieruchomości przeszkadza im w realizacji tego celu. Na rynku amerykańskim wyraźnie widać, że millenialsi mają o wiele mniejsze oszczędności, niż ich rówieśnicy w poprzednich pokoleniach. Winy za taki stan rzeczy nie przypisuję się jednak gorszym zarobkom, czy ogólnie słabszej kondycji ekonomicznej, ale bardziej rozrzutnemu trybowi życia jaki prowadzą.

Sytuacja na rodzimym rynku wygląda podobnie, a millenialsi stanowią obecnie najliczniejszą grupę wśród najemców nieruchomości. Niechęć do kupna przypisuje się analogicznym jak w Stanach czynnikom – mniejszym oszczędnościom, ale również większej mobilności i niechęci do przywiązywania się do konkretnego miejsca.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany *