Gdy decydujemy się zainwestować w mieszkanie, powinniśmy brać pod uwagę, że być może kiedyś będziemy chcieli je sprzedać. Nie zawsze łatwo jest przewidzieć spadki i wzrosty cen nieruchomości. Jednak są takie lokale, na które popyt jest zawsze. W ich przypadku ryzyko straty jest niewielkie, a szansa na zysk spora.
Lokalizacja
Zacznijmy od lokalizacji. Najbardziej atrakcyjne są lokale położone w centrum miasta albo w jego pobliżu – ze względu na łatwy dostęp do najważniejszych punktów miasta i dobre skomunikowanie z pozostałymi jego częściami. Weźmy też pod uwagę, że w dzielnicach centralnych trudno o grunty, więc miasto rozbudowuje się zwykle na peryferiach, co dla mieszkańców nieraz oznacza kłopotliwe dojazdy i nie zawsze dobrze rozwiniętą infrastrukturę.
fot. Nosnibor137/bigstockphoto.com
Na wartość niebagatelny wpływ ma też umiejscowienie mieszkania w budynku. Za najkorzystniejsze uważa się mieszkania położone dość wysoko, ale nie na najwyższym piętrze. Jednak sporo zależy od konkretnego budynku i konkretnego mieszkania. Na górnych piętrach można czasem znaleźć bardzo atrakcyjne mieszkania dwupoziomowe. Ich niewątpliwym atutem nieraz jest też atrakcyjny widok, szczególnie gdy budynek znajduje się w pobliżu terenów zielonych. Do tej pory pokutuje zła opinia o parterze (mniej prywatności, chłodniej, łatwiej o włamanie itp.). Jednak dużą zaletą mieszkania tak położonego może być przynależny do niego ogródek. Poza tym odpowiednia izolacja oraz zabezpieczenia przeciwwłamaniowe mogą w znacznym stopniu zniwelować wspomniane wady parteru.
Metraż i rozkład
Z danych wynika, że najlepiej sprzedają się mieszkania niewielkie, 2-3-pokojowe, o metrażu między ok. 40 a 60 mkw. Większe lokale sprzedają się niezbyt dobrze – w większych miastach można zaobserwować nawet kilkakrotną przewagę podaży nad popytem. Natomiast mieszkania najmniejsze – kawalerki – sprawdzają się głównie jako inwestycja pod wynajem (mieszkania dla studentów, dla turystów, służbowe). Dlatego jeśli decydujemy się na kawalerkę, najlepiej wybrać lokalizację w pobliżu uczelni, biurowców czy znanych obiektów turystycznych.
Rozkład też powinien być jak najbardziej typowy. Dobrze sprzedają się mieszkania tzw. rozkładowe, czyli z korytarzem, z którego przechodzi się do innych pomieszczeń (bez pokojów przechodniach) oraz na planie zbliżonym do kwadratu. Warto też, by układ lokalu umożliwiał łatwy podział na strefę publiczną i prywatną. Najlepiej, by pomieszczenia, które mają być łatwo dostępne dla gości (pokój dzienny, jadalnia, toaleta) były zlokalizowane w pobliżu wejścia, natomiast sypialnie domowników – nieco dalej lub po drugiej stronie korytarza.
Dodaj komentarz